ASSOCIACIO BUCHENWALD
ESTATUTS
La denominació, els fins i el domicili
L'Associació BUCHENWALD regula les
seves activitats d'acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24
d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu
a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de
22 de març, reguladora del dret d'associació, i
els seus estatuts.
Article 2
Els
fins de l'associació son:
Impulsar i dinamitzar el Projecte Buchenwald.
Protegir la memòria
de la deportació als camps nazis, en especial dels deportats deportades del Garraf i el Penedès.
Sensibilitzar contra el feixisme, i promoure la defensa els Drets Humans.
Coordinar-se amb les entitats
memorialistes i amb el Comitè
Internacional de Buchenwald, i amb el Memorial del
Camp.
Relacionar-se i coordinar-se amb els ajuntaments, entitats i centres educatius que donen suport
al Projecte Buchenwald.
Per aconseguir les seves finalitats, l'associació
du a terme les activitats següents:
Xerrades i conferencies als centres educatius.
Realització
i difusió d'exposicions temàtiques.
Realitzaci6 de cicles de cinema sobre la deportaci6 als
camps nazis. Presentacions de llibres.
Actes commemoratius de record i homenatge als deportats i
deportades (27 de gener, Dia
Internacional de !'Holocaust; 5 de
maig Dia de les víctimes espanyoles de la deportació i del nazisme; etc).
Difusió i sensibilització als mitjans de comunicaci6 i xarxes socials.
Viatges als llocs emblemàtics de mem6ria (COMEBE, MUME, Ruta de l'Exili, etc)
Viatges al camp de Buchenwald i a la ciutat de Weimar, i a altres
camps. En queda
excl6s tot ànim de lucre.
1. El domicili de l'associació s'estableix a Vilanova i la Geltrú, i radica al carrer Rambla
Sama num. 83
1er_5a
2 . Les funcions d'aquesta associació s'exerceixen majoritàriament a Catalunya.
CAPITOL II
Els membres
de l'associació, els seus drets i les seves obligacions
Poden formar part de l'associaci6 totes
les persones físiques
i jurídiques que, de manera lliure ; voluntària, tinguin interès en les seves finalitats.
Pel
que fa a les persones
físiques:
1. Cal
que tinguin capacitat
d'obrar.
2. Si s6n menors, d'edats compreses entre els 14 i els 18
anys i no estan emancipats, necessiten el
consentiment dels pares o tutors per ser socis de ple dret, amb dret de vot a les assemblees generals, i no poden ser elegits
membres de la Junta Directiva.
3. Els menors de 14 anys
poden adquirir la condici6 d'associats i exercir els drets derivats d'aquesta condici6 per mitja dels seus representants legals.
Pel que fa a les persones
jurídiques:
1. La
sol·licitud d’ingrés ha de ser acordada
per l’òrgan competent.
2. Les normes per les
quals es regula la persona jurídica en questi6 no han d'excloure la possibilitat de formar part d'una
associació.
Per integrar-se a l'associació cal
presentar una sol·licitud per escrit a la Junta Directiva, la qual prendrà una decisió sobre la petició
en la primera reunió que tingui lloc i la comunicarà a l'assemblea general
mes immediata.
Article 5
Son
drets dels membres de l'associació:
1. Assistir amb veu i vot a les reunions
de l'Assemblea General.
2. Elegir o ser elegits
per als llocs de representació o per exercir
carracs directius.
3. Exercir la representació que se'ls confereixi en cada cas.
4. lntervenir en el govern
i les gestions, en
els serveis i les activitats de l'associació, d'acord amb les normes legals i estatutàries.
5. Exposar a l'Assemblea i a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer mes plena la vida de l’associació i mes eficaç
la realització dels objectius socials
basics.
6. Sol·licitar
i obtenir explicacions sobre l'administració
i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris de l'associació.
7. Ser
escoltats abans que s'adoptin mesures disciplinaries.
8. Rebre informació sobre les activitats de l'associació.
9. Fer us dels serveis comuns que l'associació estableixi o tingui a la seva disposició.
10.
. Formar part dels grups de treball.
11. . Posseir un
exemplar dels estatuts.
12. Consultar els llibres de l'associació.
Article 6
S6n
deures dels membres
de l'associació:
1. Comprometre's amb les finalitats de l'associaci6 i
participar activament per assolir-les.
2. Contribuir al sosteniment de l'associaci6 amb el pagament
de quotes, derrames i altres aportacions econ6miques fixades pels estatuts i aprovades d'acord amb aquests.
3. Complir la resta d'obligacions que resultin de les disposicions estatutàries.
4. Acatar i complir els acords vàlidament adoptats
pels òrgans de govern
de l'associació.
5. Sotmetre a mediació les controvèrsies que sorgeixin per raó del funcionament de l'associació.
Article 7
Son
causes per ser donat de baixa de l'associació:
1. Que ho decideixi la persona interessada,
que ha de comunicar per escrit la seva decisió
a la Junta Directiva.
2. No satisfer les quotes fixades.
3. No
complir les obligacions estatutàries.
L'Assemblea
General
1. L'Assemblea
General es l'òrgan sobirà de l'associaci6; els
seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable.
2. Els membres
de l'associació, reunits en Assemblea General legalment constituïda, decideixen per majoria els assumptes
que son competència de l'Assemblea.
3. Tots els membres queden subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els
qui en discrepen i els presents que s'han
abstingut de votar.
Article 9
L'Assemblea General te les facultats següents
:
a) Aprovar, si escau, la gestió de l’òrgan de govern, el pressupost i els comptes anuals.
b)
Elegir i separar els membres de l’òrgan de govern i
controlar-ne l'activitat.
c)
Modificar els estatuts.
d)
Acordar la forma i l'import de les contribucions al finançament de l'associació o el pagament de les seves despeses, incloent-hi les aportacions al patrimoni de l'associació.
e) Acordar la transformació , la fusió, l'escissió o la dissolució de l'associació.
f)
Acordar l’ingrés i la baixa en federacions o confederacions.
g) Sol·licitar la declaració d'utilitat publica.
h) Aprovar el reglament de regim
intern i les seves modificacions.
i)
Conèixer les sol·licituds presentades per ser soci, i també les altes i
les baixes per una ra6 diferent de la separació definitiva.
j)
Ratificar, si escau, la baixa disciplinaria i les altres sancions
imposades per la Junta
Directiva per faltes molt greus.
k)
Resoldre sobre les qüestions que no estiguin
expressament atribuïdes a cap altre òrgan de l'associació.
Article 10
1. L'Assemblea General es reuneix en sessió
ordinària com a mínim un cop l'any, dins dels sis mesos següents a la data de tancament de l'exercici econòmic.
2. L’òrgan de govern pot convocar l'assemblea general amb caràcter
extraordinari sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti un 10 % dels associats; en aquest cas, l'Assemblea ha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar
de la sol·licitud.
Article 11
1. L'Assemblea es convocada per l’òrgan de govern mitjançant una convocatòria
que ha de contenir, com a mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora
de la reunió.
2. La convocatòria s'ha de comunicar quinze dies abans de la data de la reuni6,individualmenti mitjançant un escrit adreçat al domicili postal, a l’adreça de correu electrònic o a altres mitjans telemàtics de comunicació que constin
identificats en la relació actualitzada d'associats que ha de tenir l'associació.
3. Les reunions es poden
dur a terme per mitja de videoconferència o d'altres mitjans de comunicaci6,
sempre que quedi garantida la identificaci6 dels assistents, la continuïtat de la comunicaci6, la possibilitat d'intervenir en la deliberaci6 i l'emissi6 del vot. En aquest cas, s’entén que la reunió se celebra on es la persona que la presideix.
4. Les reunions de
l'Assemblea General, les
presideix el president de l'associació. Si no
hi es, l'han de substituir, successivament el vicepresident o el vocal de mes
edat de la Junta. Hi
ha d'actuar com a secretari
qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva.
5. El secretari redacta
l'acta de cada reunió, que ha
de signar juntament amb el president, en la qual hi ha de figurar un extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les votacions i la llista
de les persones assistents.
Al començament de cada reunió de l'Assemblea General es llegeix l'acta de la sessió anterior a fi
que s'aprovi o s'esmeni. Cine
dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra documentaci6 ha d'estar a disposició dels socis al local social.
1.
L'Assemblea
General es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de socis presents
o representats.
2.
El 1O % dels socis poden sol·licitar a l’òrgan de govern
la inclusió en l'ordre del dia d'un o mes assumptes per tractar. En el cas que ja s'hagi convocat l'Assemblea, poden fer-ho dins el primer terç;
del període compres
entre la recepció de la convocatòria i la data en que aquest
òrgan s'ha de reunir. L'Assemblea únicament pot adoptar
acords respecte als punts inclosos en
l'ordre del dia, llevat que s'hagi constituït amb caràcter
universal o que els acords es refereixin a la convocatòria d'una nova assemblea general.
Article 13
1. En
les reunions de l'Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l'associaci6.
2. Els
acords es prenen per majoria simple de vats dels socis presents
o representats.
3. Es poden adoptar acords
sense reuni6 de manera excepcional -a instancia del president de l'associació, de dos terços
dels membres de la junta
directiva o d'un 20 % dels associats mitjançant l'emissió del vot per correspondència postal, comunicaci6 telemàtica o qualssevol altre mitja, sempre que quedin garantits els drets
d'informaci6 i de vot, que
quedi constancia de la recepci6 del
vot i que se'n
garanteixi l'autenticitat.
S’entén que l'acord s'adopta al lloc del domicili de la persona jurídica i en la data de recepci6 del
darrer dels vats vàlidament emesos.5
4. Per adoptar acords
sobre la modificació dels estatuts, la dissolució de l’Associació, la constitució
d'una federació amb
associacions similars o la integració en una de ja existent, i la
disposició o alienació de bens, es requereix una majoria qualificada dels socis presents
o representats (els vats afirmatius
superen la meitat dels emesos). En qualsevol cas, l'elecci6 de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria simple o relativa
dels socis presents o representats (mes vats a favor que en contra).
5. Les candidatures que es presenten
formalment tenen dret a una copia de la llista
dels socis i dels seus domicilis i adreces de correu electrònic, sempre que se n'hagi obtingut l'autoritzaci6 expressa.
CAPITOL IV
La Junt a Directiva
1. La
Junta Directiva regeix, administra i representa l'associació. Componen aquest òrgan el
president, el
vicepresident, el
secretari, el tresorer i els vocals,6 càrrecs que han de ser exercits
per persones diferents.
3. El nomenament i el cessament dels càrrecs s'han de comunicar al Registre d'associacions mitjan9ant
un certificat, emes
pel secretari sortint amb el vistiplau del president sortint, que
ha d'incloure també l'acceptaci6 del nou president i del nou secretari.
4. Els
membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec
gratuïtament.
1. Els
membres de la Junta Directiva
exerceixen el càrrec durant un període de cinc anys7,
sense perjudici que puguin
ser reelegits.
2. El cessament dels càrrecs
abans d'extingir-se el termini
reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se
per:
a) Mort o declaració d’absència, en el cas de les persones
físiques, o extinció, en el cas de les jurídiques.
b) lncapacitat o inhabilitació.
c) Renuncia notificada a
l’òrgan de govern.
d) Separaci6 acordada per l'assemblea general.
e) Qualsevol altra causa que estableixin la llei o els estatuts.
3. Les vacants que es
produeixin en la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reuni6 de
l'Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, un membre de l’associació pot ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article 16
1. La Junta Directiva te les facultats
següents:
a) Representar, dirigir i administrar l’associació de la manera mes amplia
que reconegui la llei; així mateix, complir les decisions
preses per l'Assemblea
General, d'acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta
Assemblea estableixi.
b) Prendre els acords que
calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics
i per exercir tota mena d'accions legals i interposar els recursos pertinents.
c) Proposar a l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació.
d) Proposar a l'Assemblea General la defensa
de l'establiment de les quotes que els membres de l'associació han de satisfer.
e) Convocar les assemblees generals
i controlar que es compleixin els acords que s'hi adoptin.
f) Presentar
el balanç i l'estat de comptes de cada exercici
a l'Assemblea General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.
g) Contractar els empleats que l'associació pugui tenir.
h) lnspeccionar la comptabilitat i preocupar-se
perquè els serveis
funcionin amb normalitat.
i) Establir grups de treball
per aconseguir de la manera
mes eficient i eficaç els fins de l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin
dur a terme.
k) Dur a terme les gestions necessàries
davant d'organismes públics, entitats i altres persones,
per aconseguir:
-
subvencions o altres
ajuts
- l'us
de locals o edificis que puguin arribar
a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperaci6 ciutadana
I) Obrir comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol
establiment de crèdit o d'estalvi i disposar
dels fens que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fans es determina a
!'article 28.
m) Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne compte en la primera reuni6
de l'Assemblea General.
n) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda
d'una manera especifica a algun altre òrgan de govern de l'associaci6 o que Ii hagi estat delegada expressament.
Article 17
1. La Junta Directiva, convocada prèviament pel president o per la persona que el substitueixi, s'ha de reunir en sessió ordinària amb
la periodicitat que els seus membres decideixin, que en cap cas no pot ser inferior
a una vegada cada trimestre.8
2. S'ha de reunir en sessió
extraordinària quan el president la convoqui amb aquest caràcter
o be si ho sol·licita un ten; dels membres
que la componen.9
3. Les reunions es poden
dur a terme per mitja de videoconferència o d'altres mitjans de comunicació, sempre que quedi garantida la
identificació dels assistents, la continuïtat de la
comunicació, la
possibilitat d'intervenir
en la deliberació i l'emissió del vot. En aquest cas, s’entén que la reunió
se celebra on es la persona que la presideix.10
Article 18
1. La Junta Directiva
queda constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi ha un quorum de la meitat mes un dels seus membres.
2. Els membres de la Junta
Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que, per causes justificades, poden excusar-se'n. L’assistència del president o del secretari
o de les persones que els substitueixin hi es necessària sempre.
3.
La Junta Directiva pren els acords
per majoria simple de vats dels assistents.
4. Es
poden adoptar
acords sense reunió de manera excepcional -a
instancia del president de
l'associació o de dos terços dels membres de la junta directiva- mitjançant l'emissió del vat per correspondència postal, comunicació telemàtica o qualsevol
altre mitja, sempre
que quedin garantits els drets d'informació i de vot, que quedi constància de la recepció
del vot i que se'n garanteixi l'autenticitat. S’entén que l'acord s'adopta al lloc del domicili de la persona
jurídica i en la data de recepció
del darrer dels vats vàlidament emesos.11
Article 19
1. La
Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable dels dos terços
del seus membres.
2. També pot nomenar, amb el mateix quorum, un o uns quants mandataris per
exercir la funció que els confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
3. No s6n delegables la formulaci6 dels comptes
ni els actes que hagin de ser autoritzats o aprovats
per l'Assemblea General.
Article 20
Els acords de la Junta Directiva s'han de
fer constar en el llibre d'actes i els han de signar el secretari i el president. En iniciar-se
cada reunió de la Junta Directiva, s'ha de
llegir l'acta de la sessió anterior perquè
s'aprovi o es rectifiqui, si es procedent.
La presidència i la vicepresidència
1.
Son pròpies del president les funcions següents:
a)
Dirigir i representar legalment l'associació, per delegació
de l'Assemblea General i de la Junta
Directiva.
b) Presidir i dirigir els debats, tant
de l'Assemblea General com de la Junta Directiva.
c) Emetre un vot de qualitat decisori
en els casos d'empat.
d) Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea General
i de la Junta Directiva.
e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l'associació.
f) Les atribucions restants pròpies
del càrrec i les delegades per l'Assemblea General
o la Junta Directiva.
2. El president
es substituït , en
cas d’absència o malaltia, pel vicepresident -si n'hi
ha- o el vocal de mes edat de la Junta, per aquest
ordre.
La tresoreria i la secretaria
El tresorer te com a funció la custòdia i el
control dels recursos de l'associació, com també l'elaboració del pressupost, el
balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa.
Signa els rebuts de quotes i altres documents
de tresoreria. Paga
les factures aprovades per la Junta Directiva, les
quals han de ser visades prèviament pel president, i
ingressa el que sobra en dip6sits oberts en
establiments de crèdit o d'estalvi.
El secretari ha de custodiar la documentació de l'associació, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l'Assemblea
General i la Junta
Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el
llibre de registre
de socis.
Les comissions
o grups de treball
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de
treball, les han de plantejar els membres de l’Associació que vulguin formar-los, que n'han d'assabentar
la Junta Directiva i explicar
les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s'ha d'ocupar d'analitzar
les diferents comissions o grups de treball, els encarregats dels quals Ii han de presentar
un cop al mes un informe detallat de les seves
actuacions.
El regim econòmic
Els
recursos econòmics de l'associació es nodreixen de:
a) Les
quotes que fixa l'Assemblea General per als seus membres.
b) Les
subvencions oficials o particulars.
c) Les donacions, les
herències o els llegats.
d) Les rendes del patrimoni mateix o be d'altres ingressos que puguin obtenir-se.
Tots els membres de l'associaci6tenen
l'obligaci6 de sostenir-la econòmicament, mitjan9ant quotes o derrames, de la
manera i en la proporci6 que determini l'Assemblea General a proposta
de la Junta Directiva.
L'Assemblea General pot establir quotes
d’ingrés, quotes periòdiques
mensuals -que s'han d’abonar per mesos, trimestres o
semestres, segons el que disposi la Junta Directiva- i quotes extraordinàries.
L'exercici econòmic
coincideix amb l'any natural
i queda tancat el
31 de desembre.12
En els comptes corrents o llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi, hi
han de figurar
les signatures del president, el
tresorer i el secretari.
Per poder disposar dels fons n'hi ha prou amb dues signatures, una
de les quals ha de ser la del tresorer
o be la del president.
El regim disciplinari
L’òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses
pels socis.
Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions
corresponents poden anar des d'una amonestació fins a l'expulsió de l'associació, segons el que estableixi el reglament intern.
El procediment sancionador s'inicia d'ofici o
be com a conseqüència d'una denuncia
o comunicació. En
el termini de 1O dies , la
Junta Directiva nomena un instructor, que tramita
!'expedient sancionador i proposa
la resoluci6 en el termini
de 15 dies, amb audiència
prèvia del presumpte infractor. La
resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta
Directiva, l'adopta aquest òrgan de govern també dins d'un període
de 15 dies.
En els casos de sancions per faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les
persones interessades poden sol·licitar la ratificaci6 de la sanci6
davant la primera
Assemblea General que tingui lloc.
La dissolució
L'associació es
pot dissoldre si ho acorda l'Assemblea
General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.
Article
31
1.
Un cop acordada la
dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes
tant pel que fa a la destinació dels bens i drets de l'associació, com a la finalitat, l'extinció i la
liquidació de qualsevol
operació pendent.
2.
L'Assemblea
esta facultada per elegir una comissi6 liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3.
Els membres de l'associaci6 estan exempts de responsabilitat personal.
La seva
responsabilitat
queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
4.
El romanent net que resulti de la liquidació s'ha de lliurar directament a l'entitat publica o privada
sense afany de lucre que, en I 'àmbit territorial d'actuació de I' associació , hagi
destacat mes en la seva activitat a favor d'obres benefiques.
5.
Les funcions de liquidació i d'execució dels acords a que fan referencia els apartats anteriors d'aquest mateix article son competència
de la Junta Directiva si l'Assemblea General
no confereix aquesta
missi6 a una comissi6 liquidadora especialment designada a aquest efecte.
Diligencia
Albert Pons Altes faig constar que son els estatuts
aprovats en l'acte
de constitució de l'associaci6 de data 11 d'octubre de 2021 i contenen
les modificacions aprovades per acord de l'assemblea general de data 9 de novembre
de 2021.
A Vilanova i la Geltrú, 9 de novembre
de 2021
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada